неділю, 14 грудня 2014 р.

Довга коса – дівоча краса


Конкурс для школярок
Ведуча 1. Щиро вітаємо всіх, хто прийшов до нас на свято дівочої краси. Адже недаремно кажуть: «Коса – дівоча краса». Сьогодні у нас мова піде і про красу дівочої коси, і взагалі про дівочу красу, моральну гідність, народні традиції, які треба зберегти й збагачувати.

Ведуча 2. Щаслива мати, у якої діти.
Вони для неї, як для бджілки квіти.
У мами вистачить тепла на всіх.
Своєю ласкою вона зігріє їх.
А дівчинка для мами – це найбільша радість.
І навіть дехто виявляє заздрість.
Бо хоче теж розчісувать волосся.
М’яке та пишне, як золоте колосся.
Росте дівчатко коло мами.
Вона обігріває теплими дарами.
І ласкою, і ніжністю, і добротою,
І усмішкою, щирою й простою.

Ведуча 1. Коса була гордістю дівчини, вираженням її цнотливості, честі. Зараз, на жаль, у моді коротке волосся. І дуже часто дівчата, які вирішили розпрощатися зі своїми косами, чують слова: «Не ріж косу». Про це навіть співається у пісні з такою ж назвою «Ой не ріж косу».

Ведуча 2. А як мені приємно, що в нашій школі є дівчата, які пишаються своїм довгим волоссям. Запрошуємо їх на сцену для участі у конкурсі.
(Під звуки музики дівчата-учасниці піднімаються на сцену. Ведуча називає кожну учасницю.)
Усіх присутніх, а особливо дівчат-учасниць вітає зі святом 8 Березня ________________________________________________________________

Ведуча 1. Для проведення конкурсів ми запросили авторитетне журі: Крупка Світлана Миколаївна, Хлепітько Людмила Василівна, Скригун Оксана Адамівна.

Ведуча 2. Нагадаємо усім присутнім номінації нашого конкурсу. Перша «Найкраща зачіска», друга «Найдовша коса», третя «Найкращий майстер». За результатами голосування глядачів також буде визначено номінанта «Приз глядацьких симпатій».

Ведуча 1. А зараз запрошуємо учасниць першого конкурсу. Вам слід продемонструвати свої неперевершені зачіски. Нагадаю, що вам треба представитись, сказати, як називається ваша зачіска, хто є її автором, уявити себе на справжньому подіумі і продемонструвати свій шедевр журі та глядачам. Журі має оцінити оригінальність вашої зачіски, естетичність, охайність виконання, відповідність назві, вміння презентувати себе. Тож уперед…

Ведуча 2. Поки журі радиться щодо оцінок, ми хочемо розповісти про традиції, пов’язані з косою в Україні. Здавна в Україні існував непорушний звичай: умившись вранці, дівчина мусила перш за все розчесати та заплести косу. Якщо ж вона сідала до столу або бралася до роботи з нерозчесаним волоссям, то про неї казали люди: «У неї на голові сорока гніздо вила», або «У неї в косах сім чортів кублилося».
Тому дівчат змалку привчали доглядати за волоссям, щоб воно росло швидше і було красивим. А для цього існувало безліч рецептів: як мити, чим зміцнювати волосся, чим полоскати, щоб воно мало приємний запах.

Ведуча 1. З часів Київської Русі дівчата носили розплетене волосся, розділене навпіл. Цей звичай зберігся на довгі роки.

Ведуча 2. Як правило, немовлята народжуються з коротким волоссям, а якщо дівчинка народжувалася з довгим волоссям, то казали, що на неї чекає багатство і розкоші.

Ведуча 1. Віддавна в нашого народу влаштовували обряд постригання. Кум, так званий батько немовляти, перш ніж виконати свій обов’язок, тобто постригти дитину, мав виголосити поетичну промову-побажання. Хлопчиків стригли кожного року, а дівчинку після одного року і надалі вже заборонялося обрізати волосся.

Ведуча 2. Заплітали косу перший раз у 5 років. Робила це хрещена мати. Коси заплітали віночком, вплітали білі стрічки і віночок із білих квітів.

Веуча 1. Споконвіку дівоча коса була візиткою охайності. Як стежить дівчина за своїм волоссям, такою в майбутньому вважалося, буде і господинею – чепурною, працьовитою, або ж неохайною і лінькуватою.

Ведуча 2. Раз на тиждень мастили голову вазеліном, щоб було гарне, пишне волосся. Ніхто не красив волосся, ніяких фарб не було. А мили голову ось так: брали золу (попіл) тільки з букових дров усе у ряднину, набирали золи, через яку лили кип’яток, це називався луг, потім настоювали його годинку, після того мили волосся. Було дуже гарне, пишне волосся.

Ведуча 1. Щоб волосся було гарним, його слід ретельно доглядати. Довге волосся радять мити не частіше, як 1раз на десять днів.

Ведуча 2. Для миття сухого і тонкого волосся краще всього використовувати яєчний жовток.

Ведуча 1. Ополіскувати волосся слід відварами трав: м’яти, ромашки, звіробою, шавлії, любистку.

Ведуча 2. На Сході жінки втирають перед миттям у волосся кисле молоко.

Ведуча 1. Розчісувати коротке волосся слід від коренів до кінчиків, а довге – навпаки – від кінчиків до коренів. Гребінці, якими ви розчісуєтеся, слід мити раз на тиждень.

Ведуча 2. Я думаю, що всі ви скористаються цими давніми народними порадами. А ми продовжуємо наше свято. Пропоную вам послухати пісню у виконанні ________________________________________


Ведуча 1. А зараз настала черга другого конкурсу - наші учасниці продемонструють довжину свого волосся. А журі визначить власницю найдовшої коси (Журі визначає найдовшу косу)
Усіх представниць прекрасної статі , а особливо власницю найдовшої коси у нашій школі вітає_________________________________________

Ведуча 2. Ви всі чули слова пісні: «Чому розплетена коса, а на очах бринить сльоза». І, сподіваюся, всі знаєте, що коса символізувала дівоцтво. Відтак жінки не мали права заплітати косу, щоб вона вільно спадала на спину, носити вінок із квітів, водити хороводи. Крім того, жінка не мала права виходити на вулицю з непокритою головою, а завжди одягала хустку. Якщо ж дівчина втрачала честь, то косу їй відрізали та покривали хусткою. Звідси і вираз пішов – «покритка». Пригадуєте поему Т. Шевченка «Катерина»?
Отже, коли дівчина брала шлюб, коса втрачала свою символіку, а тому її розплітали. Це був цілий обряд. Розплітали косу молодший брат або сестра, іноді наречений. А дівчата-подруги в цей час співали пісень.

Ведуча 1. Образ коси досить часто зустрічався в усній народній творчості. Нерідко дівоча краса в піснях асоціювалася із «русою косою до пояса». Про це співається у відомих українських піснях «Розпрягайте, хлопці, коней» та «Вечір надворі, ніч наступає».

Ведуча 2. А тепер ми знову запрошуємо на сцену дівчат, які будуть змагатися у конкурсі професійної майстерності. За 10 хвилин їм треба зробити своїм клієнтам оригінальні зачіски, придумати їм назву.

Ведуча 1. Поки журі оцінює результати третього конкурсу, я б хотіла поставити дівчатам кілька питань:
-   Що таке стрічка і кісники? Яке вони відношення мали до коси? (За їх допомогою заплітали коси.)
-   Що означає вираз «розплести косу»? (Взяти шлюб.)
-   Чому косу заплітають із трьох частин? (Це свідчення єдності трьох стихій природи: повітря, води і землі.)
-    Яку роль відігрівав вінок на голові дівчат, крім того, що це було прикрасою? (Вінок – це оберіг.)
-    Яку траву використовували дівчата для полоскання волосся, щоб причарувати хлопців? (Любисток.)
-    Як ви думаєте, яку зачіску називали «дрібушечки»? (Коли заплітали багато дрібненьких кіс.)

Ведуча 2. Я впевнена, що мода на коси ще повернеться. Хай там що, а в довгій косі до пояса завжди відчувається щось ніжне і прекрасне. Тож нехай у нас відроджується традиція носити довге волосся.

Ведуча 1. А тепер настав час визначити дівчину, яка сьогодні своєю зачіскою покорила ваші серця. Давайте визначимо приз глядацьких симпатій.

Ведуча 2. А тепер настав час підбити підсумки конкурсу у номінаціях «Найкраща зачіска», «Найдовша коса», «Найкращий майстер», «Приз глядацьких симпатій».

(Журі оголошує результати конкурсу, дівчатам вручають призи.)

Ведуча 1. Для всіх на прощання звучить пісня у виконанні_______________

Немає коментарів:

Дописати коментар